Het kerstpakket is sinds de 19e eeuw al een echte Nederlandse traditie. Elk jaar weer kijken we ernaar uit om weer iets van onze werkgever te ontvangen. Het pakket is een blijk van waardering. Maar kerstpakketten zagen er in de 19e eeuw natuurlijk heel anders uit, dan tegenwoordig. Benieuwd wat er in de loop der jaren allemaal veranderd is? Lees dan snel verder!
De geschiedenis
In de 19e eeuw waren het voor ons Nederlanders kille en barre tijden. De winterdagen waren extreem lang, koud en voor velen ook hongerig. In diverse streken was het onder de boerenbevolking een gewoonte om hun hardwerkende personeel te belonen of te ondersteunen. Dit deden ze met brood, rozijnen, amandelspijs en nog veel meer.
Daarnaast kreeg het personeel, op tweede kerstdag, standaard een dag vrij. Zo konden zij hun familie bezoeken. Ook kregen ze van de baas vaak een mand mee, waarin allerlei lekker eten zat. Dit was dan om samen met de familie te kunnen nuttigen tijdens Kerstmis. Zie het als een soort borrel kerstpakket van nu!
Kerstpakket van nu
Zoals je wel kan lezen zijn de tijden nu gelukkig flink veranderd. De winters zijn een stuk zachter geworden, personeel hoeft geen 363 dagen per jaar meer te werken en daarnaast hebben wij de grote luxe ons eten op te kunnen slaan voor latere consumptie. Ook een groot verschil zijn de kerstpakketten van toen en nu.
Een kerstpakket van nu bestaat niet enkel uit voedsel, wat je moet verdelen onder je familie. Het is nu eerder een luxe, om zo je speciale avond te kunnen opvullen! Een combinatie van food en non-food.
Toch kiezen nog veel bedrijven voor het ’traditionele’ kerstpakket, met voornamelijk voedsel erin. Vaak komt dit doordat werkgevers niet goed weten wat zij anders kunnen geven. Kerstpakketten bestellen kan hierbij helpen. Hierdoor krijg je een groot scala aan verschillende kerstpakketten te zien, welke niet alleen maar voedsel bevatten. Wellicht een idee, als jij je werknemers wilt verrassen met eens iets anders dit jaar!
Kerstpakket van morgen
Zoals je hebt kunnen lezen werd er vroeger vooral rekening gehouden met de omstandigheden en belangen van de werknemers. Nu, in de 21e eeuw, is dit niet meer nodig. De belangen zijn veranderd vergeleken met vroeger.
Daarom moet je, met het kerstpakket van morgen, ook inspelen op de belangen, wensen en behoeften van de werknemers binnen een bedrijf. Als werkgever is het daarom verstandig goed te luisteren naar jouw werknemers, om zo op hun wensen en behoeften in te kunnen spelen.
Zo zie je maar dat alles verandert met de tijd, ook de inhoud en gedachten achter kerstpakketten!